گفت و نمود در کارِ ناداستان ادبی با فیلیپ لوپیت

ناداستان نوشتن اصول و اخلاقیاتی دارد، مخصوصا اگر درباره اعضای خانواده، روابط شخصی و همکاران باشد. فن نگارش هم در نوشتن ناداستان مهم است: تبدیل خود به شخصیت ناداستان، پایان بندی جستار و سرگرم کنندگی و دوری از کلیشه ‌ها روی کاغذ، خواندن آثار ناداستان نویس‌های قدیم راه رسیدن به این راهکارها است. قالب ناداستان ادبی باید گیرا و جذاب باشد، مثل و متل بگوید، به تناوب شوخی و جدی باشد و از پس تحلیل مسائل بغرنج بربیاید.

فیلیپ لوپیت در کتاب «گفت و نمود در کارِ ناداستانِ ادبی» (2013) به اصول و روش‌های چطور نوشتن ناداستان خلاق پرداخته، این که آموختن نگارش ناداستان باید با احترامی دوباره به سنت‌های ادبی همراه باشد که چشم‌اندازی خارق‌العاده را پیش چشم ما قرار می‌دهد: از دنیای درون، پیچیدگی‌ها و آزمون و خطا در سبک نگارش. لوپیت استاد ناداستان نویسی خلاق و از جستارنویسان جسور و توانای معاصر در سال 1943 در بروکلینِ نیویورک به دنیا آمد. کتاب «هنر جستار شخصی» او امروز جزو کتابهای درسی نویسندگی خلاق در سرتاسر جهان است.

فصل‌های این کتاب را با ترجمه فرزانه دوستی در مجله ناداستان بخوانید.

Related

توصیف رگبار شهری

جاناتان سوئیفت از کتاب «حکایت بانوی آزرده»، انتشارات پارسه چنین زنند تفأل مراقبانِ دقیق به موعد نامبارک رگبار گربه‌ هم…

ناداستان و وسواس فکر

فیلیپ لوپیت منتشر شده در مجله ناداستان شماره 16، دی ماه 1401 جورج استاینر جستاری دارد با عنوان «ده دلیل…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *