شب‌های بی‌خوابی منتشر شد

کتاب شب‌های بی‌خوابی الیزابت هاردویک، با تأخیر حدوداً یک ساله، سرانجام راهی بازار کتاب


الیزابت هاردویک، نویسنده و منتقد آمریکایی، در سال ۱۹۱۶ در ایالت کنتاکی آمریکا به دنیا آمد، جایی آرام و به‌دور از جنجال‌های جنگ جهانی اول. او از بیست‌سالگی نوشتن را با نقد و مرور آثار ادبی در روزنامه‌های مهم آن دوره شروع کرد و یکی از تندوتیزترین نقدهای آن زمان را می‌نوشت. هاردویک از مؤسسان مجلۀ نقد کتاب «نیویورک ریویو آو بوکز» بود و بیش از صد عنوان مقاله و یادداشت و داستان کوتاه و نقد کتاب برای آنجا نوشت.
او سه رمان، چهار مجموعه مقاله و جستار منتشر کرده و نشان طلای آکادمی هنر و ادب آمریکا را از آن خود ساخت. هاردویک در دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی در دانشگاه کلمبیا به تدریس نویسندگی می‌پرداخت و سرانجام در سال ۲۰۰۷ زمانی که ۹۱ سالش بود در نیویورک درگذشت.

«شب‌های بی‌خوابی» او سیروسلوکی است فلسفه‌ورزانه در مسئلۀ ژانر، مسئلۀ تمایز داستان از آنچه ناداستان نامیده‌ایم، و دست‌آخر نشان‌دادن اینکه کل این مسئله توهمی بیش نیست. «شب‌های بی‌خوابی» کتابی است بی‌مرز، یا شاید هم مرزنشین، که روایت آن در فواصل میان هنجارهای داستانی مأنوس اتفاق می‌افتد. زندگی یعنی داستان‌پردازی؛ و اصلاً چرا باید بین جهان این دو تفاوتی قائل شد؟

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*