شاهمیگو را دریاب

هرسال اواخر ماهِ جولای در منطقه‌ی میدکاست، یعنی سمت غربِ خلیج پنابسکات که قلبِ صنعت لابستر (شاه‌میگوی) ایالت مین به‌حساب می‌آید، بازار بزرگ و پررونق و پرعطروطعمِ فستیوال لابسترِ مین برپا است. منطقه‌ی موسوم به میدکاست از آولزهد و تامستون در جنوب تا بلفاست در شمال امتداد دارد. (البته شاید هم تا طرف‌های باکسپورت کشیده شود، ولی ما هیچ‌وقت نتوانستیم از طریق جاده شماره‌ی یک، از بلفاست دورتر برویم. مستحضرید که ترافیک تابستانی این جاده قابل تصور نیست). دو بخش اصلی منطقه یکی کامدن است با اغنیای اصیل و بندرگاه تفریحی‌ و رستوران‌های پنج ستاره و اقامتگاه‌های چشمگیر بی‌اندبی اش. یکی هم راکلند، شهرک ماهیگیری کارکشته‌ی قدیمی که هر تابستان در هاربور پارک معروفش درست در کناره‌ی دریا میزبانِ فستیوال می‌شود.

توریسم و لابستر دو صنعت منطقه‌ی میدکاست به شمار می‌روند که هردو کسب و کارِ فصل گرمایند. اما فستیوال لابسترِ مین بیش از آن‌که محل تقاطع دو صنعت باشد، همسازی حساب‌شده‌ای است پرهیاهیو و مسرت‌بار و سودآور. موضوع این یادداشت پنجاه و ششمین فستیوال سالانه‌ی لابستر مین است که از سی‌ام جولای تا سوم آگوست 2003 با شعار تبلیغاتی «فانوس دریایی، خنده و لابستر» برگزار شد. در مجموع بالغ بر هشتاد هزار با خرید بلیت در مراسم حاضر شدند که بخشی از استقبال به دلیل معرفی مکان در شبکه ملی سی‌ ان ان در ماه جون (ژوئن) بود که در آن سردبیر مجله‌ی‌ شهیری درباب عیش‌ونوش از فستیوال لابستر مین را یکی از بهترین فستیوال‌های خوراک جهان نامیده و ستوده بود. نکات برجسته‌ی فستیوال سال 2003: برگزاری کنسرت لی‌آن ووماک و گروه اورلئان، کارناوال زیبایی سالانه موسوم به الهه‌ی دریای مین، رژه‌ی عظیم روز شنبه، مسابقه شناورهای یادمان ویلیام ج. اتوود، مسابقه سالانه آشپزی آماتور، کارناوال سوارکاری و ایستگاههای تفریح و شادی و دکه‌های اغذیه بین‌راهی، و جشن خیمه‌ی خوراکِ مین مخصوص فستیوال که چیزی در حدود 25 هزار پاوند لابستر تازه‌صید ویژه‌ی مین که بعد از آماده‌سازی دبزرگترین مرکز طبخ لابسترِ جهان در حوالی ورودی شمالی، توزیع و خورده می‌شود. همچنین رولِ لابستر، سنبوسه‌ی لابستر، لابستر تف‌داده، سالاد لابسترِ داون‌ایست، سوپ لابستر، راویولیِ لابسترو کوفته لابستر سرخ‌شده‌ موجود است. «لابستر ترمیدور» (شاه‌میگوی سوخاری درسته) را می‌توان در رستورانی به نام «بلک پرل» در بارانداز شمال غربِ هاربور پارک سفارش داد. کیوسک بزرگی از چوب کاج هم با حمایت کمیته ترویج «مین لابستر» له توزیع رایگان جزوه‌هایی حاوی دستورپخت، نکات صرف غذا و نکته‌های جالب درباره لابستر می‌پردازد. برنده‌ی مسابقه آشپزی آماتور روز جمعه مشغول تهیه رمکینِ زعفرانی لابستر است که طرز تهیه آن را می‌توانید از سایتwww.mainelobsterfestival.com دانلود کنید. تی‌شرت‌های طرح لابستر و عروسک‌هایی با کله‌های بزرگ لابستر و بادکنک‌های بازی لابستر مخصوص استخر و کلاههای فانتزی لابستر با چنگال‌های سرخ بزرگ فنریِ لرزان هم هستند. گزارشگر مخصوص شما که با دوست‌دختر و پدر و مادرش آنجا حاضر بوده همه این‌ها را با چشم دیده، که یکی از والدینش هم اصالتا متولد و بزرگ‌شده‌ی ایالت مین است، البته در سرحدات شمالی آن که کشتگاهِ سیب‌زمینی است و یک دنیا از جاذبه‌های توریستی میدکاست دور افتاده‌تر.


گزارش دیوید فاستر والاس از این جشنواره در بخش روایت‌های مستند ِ شماره 84 (دی ماه 96) مجله داستان همشهری که ویژه غذا و آشپزی است، منتشر شده است


شاه‌میگو را دریاب

جشنواره سالانه غذاهای دریایی ایالت مین به روایت دیوید فاستر والاس

ترجمه فرزانه دوستی

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*